S-au trezit taximetriștii să protesteze contra Uber!

foto via kinibiz.com

‘ai mă, Boss! Zi tu, băi, șefule! Fix tu te-ai găsit să ieși în stradă și să hau bau pe Uber de astea și chestii? Nu e legal și Legea spune că… Așa-i? Câtă ipocrizie!

Eu n-am mers cu Uber vreodată că nu-s din București, Cluj, Timișoara sau Brașov, însă am stat astăzi și m-am documentat despre. Am citit păreri pro, am citit păreri contra, vin și eu cu o părere de mijloc.

Sunt de acord ca un președinte al Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România să aibă ceva de spus, însă nu-s de acord să se adune și taximetriștii în stradă pe această speță. De ce? Că e stupid rău și bate la ochi. Era una dacă Vasile Ștefănescu (președintele COTAR) era deștept și ducea o luptă în numele instituției, dar “să scoți minerii în stradă” în secolul ăsta a fost o manevră foarte stupidă.

Tupeul lor este amplificat de stângăcia Uber în România. Întradevăr, aceștia nu au pus la punct un sistem bun. Asta pe orice țară. Nu s-au pliat inteligent pe Legi și uite că politica lor e să se certe constant cu varii autorități din varii State. Chiar și site-ul lor în România este unul stupid și foarte vag. Nu tu informații despre Legalitate, nu tu o listă de știri și actualizări apărute în media, nimic. Uber face foarte ușoară sarcina taximetriștilor de a lupta contra sa. Ei doar trebuie să insiste că Uber nu se află în legalitate și vor avea o semi-dreptate până când nu se va rezolva ceva oficial și până când Uber în România nu va comunica oficial o soluție stabilă.

De ce nu vor câștiga taximetriștii însă? Ei poate nu știu cum a apărut Uber. În anul 2008, în Paris, doi americani căutau cu greu să găsească un taxi pe o vreme rece de iarnă. N-au reușit. Așa s-a născut ideea unei soluții nu doar mai accesibile, dar și avansate tehnologic. Așadar, nemulțumirea clienților față de regimul clasic de Taxi a născut asta. Ghiciți ce! De aia Uber încă există în România, căci taximetriștii au din ce în ce mai puțini “fani”.

Au și mai puțini fani când fix ei scot pe gură porumbei. Acuză ei că Uber poate fi orice persoană dubioasă, ce violează, omoară și fură! Cuvinte dure, scoase așa la înaintare! Pe asta se pune accentul, pe frică, pe groază! Oare taximetriștii au uitat că fix colegii lor sunt în topul acestor povești? Fix hoțul strigă hoții! O vorbă genială pentru acest caz! Ei par să nu vadă miile de mărturii ce vorbesc rău de ei. Îmi povestea de curând o amică despre cum venise din străinătate înapoi în România și aflându-se pe un aeroport din București, pe frig și ninsoare, nu reușea să ia un Taxi pentru o cursă ce nu era foarte mare. Avea bagaje și nu avea cum să ajungă altfel unde trebuia. Toți taximetriștii au refuzat-o pe motiv că e cursa prea scurtă, dar cursa nu era prea scurtă pentru un preț “corect”. Aceasta a plâns de nervi și cu greu a reușit să găsească o cale de a scăpa din acea zonă.

Unde mai vorbim de cazuri dese, unde taximetriștii sunt ca o haită de lupi și asaltează turiștii sau pe cei veniți în Gări, sau îi păcălesc constant cu prețuri absurde, sau sunt parte a operațiunilor ilegale de “țigări țigări” și fix la un taximetrist te duci dacă vrei să știi de unde să găsești o “fetiță”.

foto via thestar.com

Aceștia sunt cei care cer să se respecte Legea? Aceștia ies azi la protest? Vocea lor colectivă nu face nici cât un taximetrist onest. Tocmai din acest motiv mai bine vorbea doar COTAR, analizând problema. Uber, dacă ar fi inteligent, ar răspunde și s-ar adapta la anumite lucruri și ar căuta în același mod să creeze un trend nou, avantajos legal și fiscal pentru ei, operând în moduri moderne. Momentan, n-ai cu cine de ambele părți. Cu toate astea, atâta timp cât Uber funcționează, taximetriștii vor sângera.

 

Mai ales acum cu noile tarife. În Constanța, de exemplu, noi oricum aveam un tarif mare de 1,79 lei în medie. În iulie 2017, taximetriștii au decis să mărească tariful pentru că s-au scumpit toate cele. E o condiționare legală CICĂ de tarif minim pe minim de cost al taxiurilor șamd, dar…s-a scumpit. Așadar, s-a ajuns la o medie de MINIM 2,61 de lei pe km, cu posibilitatea de a urca prețul în mod legal până la maxim 3,5 lei pe km. Un cost de 2,61 de lei/km! Vă dați seama? Eu mi-am dat seama imediat, cât am văzut că în loc de 11 lei dau 16 lei pentru o cursă anume. Cum le merge taximetriștilor? Pariu că nu bine? Acum vreo două zile am văzut prin zona Trocadero câteva taxiuri în linie. Unul avea 2,61 lei/km, altul 2,59 parcă. Mai departe pe linie am văzut ceva nou: taxiuri cu aproximativ 2,48 lei/km ba chiar și 2,37 lei/km. Adică…noile scumpiri au arătat greșeala. Păi stai că…minimul ăla impus de alții de 2,61 lei/km… Da da! Ce bună ar fi fost o concurență Uber și prin Constanța!

Taximetriștii vechi lucrează pe sistem vechi. Mulți nu înțeleg că oamenii sunt nervoși pe ei din cauza atitudinii lor, din cauza hoției, a fumatului în mașină, a hainelor nepotrivite, șamd. Românul are de asemenea o impresie proastă despre Economie, ca materie. Noi nu avem logica rațională de a ieftini și a vinde mai mult ci aplicăm fix inversul. La taxiuri, asta s-ar traduce altfel.

În primul rând, să accepti curse scurte, de toate felurile. Asta ar mări numărul de clienți și ar crește profitul incredibil de mult. Costurile de uzură și alte cele ar fi acoperite lejer. Spuneți-mi voi, în calitate de călători, dacă nu vă e de-a dreptul teamă să vă duceți acum la un taxi! Ba ți-e teamă că îți strică ziua, ba că plătești prea mult și te cerți, ba că nu te ia la cursă și îți strică ziua și poate îți dă și una șoferul.

Taxiul în ziua de azi e strict un lux și e un lux forțat, căci ajungi să-l iei doar forțat de împrejurări. Nu așa trebuia să fie Taximetria! Traficul local de oriunde ar fi arătat altfel dacă Taxiurile erau avantajoase. Ele nu sunt avantajoase, sunt doar necesare în situații forțate de împrejurări. Sunt ultima soluție. Imaginează-ți că Taxiul tău e ca un produs de lux de pe raft. Poate e celebru, dar e și scump. Poți lua ceva mai ieftin și mai bun? Da! Că vrei că nu vrei, iei un Microbuz, iei un Autobuz. Dacă apare pe raft și Uber sau Taxify…a cam pus-o produsul tău!

Uber încă nu pare să fie o concurență reală, dar odată pus pe picioare, va schimba multe în domeniu! Statul Român ar trebui să fie isteț și să avantajeze concurența.

Sunt multe de spus, dar rămâne de văzut care e rezultatul. Un lucru e cert: taximetriștii nu vor câștiga ușor vreo luptă de acest gen! Că vor rămâne în domeniu în continuare nu e câștig, căci se vor schimba condițiile mult, culmea…tot din protestul lor! Gabriela Firea spunea pentru București că vrea să schimbe taximetria, ca de exemplu: operatorii de taxi vor fi obligaţi să aibă o ţinută civilizată, un limbaj adecvat, maşini curate şi care să garanteze siguranţă cetăţenilor. Ai cam pus-o, Boss!

p.s. Upsy

Fb Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.