Recenzie carte: Donnie Brasco de Joseph D. Pistone

La sfârșitul lunii ăsteia am terminat de citit o carte bazată pe o poveste adevărată, mai exact cea a autorului însăși, Joseph D. Pistone.
Cred că o să vă zic un spoiler, deși cartea începe cu sfârșitul. Pistone a fost un agent FBI ce a lucrat sub acoperire pentru a aduna cât mai multe informații împotriva Mafiei anilor ’70. A reușit să aducă în sala de judecată peste 100 de persoane: căpitani ai Mafiei cât și alți asociați de-ai lor. În prezent, acesta spune că nu face parte din programul de Protejare a Martorilor.
Este o poveste reală și greu de acceptat, dar exact această realitate dictează stilul cărții, contopit cu o mulțime de detalii tehnice despre tehnicile agentului FBI, ce au evoluat odată cu acest caz. Este o carte mai mult pentru pasionații de stil Polițist și Acțiune. Zâmbeam în autobuz, când mai aveam vreo 100 pagini din 400 și ceva din carte, căci îmi plăcea la nebunie cum reușește chiar și spre sfârșit să mă țină în priză atât de tare. Nu te poți plictisi de această scriere iar pe cel puțin două sau trei personaje ajungi să le urăști de moarte. Este o carte plină de suspans și se bazează pe acest suspans căci până la urmă vorbim despre viața unui om ce se dădea drept “unul de-al lor”, în timp ce 6 ani de zile și-a păstrat ascuns și neatins caracterul său inițial, inclusiv fără vicii (femei, țigări…) sau fără a răni serios pe cineva. Spuneam că e greu să accepți că un om poate păcăli atât de mult un grup sau altul, dar și-a jucat rolul cu un curaj nemaipomenit, asta cu costul relației sale familiale…ce eventual a durat și a continuat, chiar și în ciuda absenței agentului din momentele cheie a unei familii.
Exact cu același nume, avem și un film (de acolo și coperta pe unele ediții a acestei cărți). Am încercat să-l văd aseară, dar eram cam obosit. Nu m-a captivat filmul, chiar dacă joacă Al Pacino și Johnny Depp în el. Johnny joacă destul de slab, cum a mai jucat în alte filme. Am fost surprins să văd că el joacă rolul lui Donnie. Nu îmi pare un rol pe care ar trebui să-l joace acesta. Al Pacino este șeful primar a lui Donnie dar amestecă multe replici ce aparțin în carte altor personaje. Acțiunea filmului este grăbită maxim și strică orice suspans pe care ți-l dă cartea, dar o să încerc să-l văd cap coadă pentru a-i acorda o notă mai corectă. Cred că de acum încolo voi vedea filmele mai întâi iar de abia apoi voi citi și cartea pe care s-au bazat.
Recomand cartea Donnie Brasco căci te ține în priză bine de tot și este și ușor de citit. Veți găsi acolo câteva paralele între puterea politică a Mafiei și ceea ce vedem noi în alte forme de Politică a unui stat așa-zis “democratic”.

p.s. La fel ca în ultimele cazuri, am citit această carte în Limba sa originală, Engleză.