Excursie memorabilă prin Dobrogea cu Inomar TourX!

Ziua de Duminică, 25 Iunie 2017, a fost una cu noroc pentru un grup de oameni ce au apucat să participe gratuit la un tur prin Dobrogea prin intermediul proiectului Inomar – TourX. Adică și pentru mine a fost norocoasă ziua, căci am participat!

V-am mai spus despre Inomar Cluster. Repet că este o entitate ce vrea să adune forțe publice, private, ONG-uri și orice altceva într-o singură unitate, menită să promoveze regiunea Dobrogei, o zonă ce întradevăr este plină de tradiții și istorie antică. De acum un an când auzisem de Inomar Cluster am fost reticent, căci s-a făcut pe atunci o prezentare vagă. M-a luat prin surprindere inițiativa asta de a organiza excursii cu autobuzul prin Dobrogea și am vrut să particip dintr-un sentiment brusc optimist, căci bănuiam că nu are cum să dea greș. Ei, bine…chiar nu m-am înșelat! Îi mulțumesc Laurei Stroe de invitație, căci fără ea nu aflam în timp util de acest eveniment. Aparent am mai colaborat cu ea din întâmplare în promovarea unui eveniment petrecut în Constanța, eveniment aflat sub aripa organizării sale.

Ne-am adunat în jur de 45 de persoane în fața Pavilionului Expozițional din Constanța, pe la ora 9:30. Eu – ca de obicei – era să întârzii. Am alergat, am transpirat, dar am ajuns la fix. Am dat acolo și de colegii bloggeri Radu și Cami. Din start am fost serviți cu o apă rece. Autobuzul era încăpător și cu aer condiționat. A început prezentarea…

Ne aflam deci în situația TourX, pe o rută anume. În cazul nostru, a fost vorba de Ruta Albastră. Aceasta presupune o excursie cu autobuzul prin zonele: Mamaia – Corbu – Săcele – Cetatea Histria – Vișina – Enisala – Cheile Dobrogei – Mihail Kogălniceanu. Acesta este de fapt Turul 1 din Ruta Albastră, căci mai există și un Tur 2. A vorbit la microfon și domnul Stănică Enache, președintele Inomar Cluster. Ne-a explicat fenomenul, ne-a explicat ruta, ne verifica apoi dacă mai avem nevoie de ceva sau dacă ne simțim bine…s-a comportat frumos cu noi, ce să mai zic… Nu-l cunosc încă, nu cu adevărat, însă mi-ar plăcea să cred că reușita acestui proiect îl va evolua și pe dânsul cât mai pozitiv în mod constant.

Hai să derulez până la prima oprire a noastră. Menționez mai întâi că eu m-am nimerit așezat lângă doamna Adina, un ghid turistic. Am vorbit despre fel și fel de lucruri, am povestit, am râs, am criticat. Se scuza că poate vorbește prea mult. Nu m-a cunoscut încă pe mine… Așadar… Prima oprire: Cetatea Histria!

Ce-i drept, până acolo, am admirat priveliștea și am discutat pe autobuz diverse. Nu prea te plictisești dacă știi de ce vrei o excursie. Ajung și la concluzia asta imediat. De asemenea, luați și poza asta făcută din mers…

La Histria, am început mai întâi cu Muzeul, însă “și mai întâi” am început cu…Danais! Despre grupul Danais Capidava – cei prezenți la Festivalul Antic sau chiar Zilele Constanței 2016 – v-am mai povestit. I-am apreciat mereu și știu că le-a fost greu pe aici prin Constanța. Asta din cauza unei cucoane al cărui nume începe cu C și se termina cu orina Martin. În fine, se vedea parcă frustrarea pe chipul leader-ului de grup. Căuta însă o rază de speranță prin proiectul Inomar. Sau poate așa are el chipul, căci doar îi comanda pe toți de acolo într-un stil perfect roman.

De asemenea, spuneți-mi, vă rog, că nu doar mie mi s-a părut că seamănă cu un Făgădău cu barbă și de câteva zeci de ori mai bărbat așa… Privirea aia, vorbirea aia, chipul ăla de parcă zici că-i neam cu el. Doar mie mi s-a părut asta? În fine, să trecem la lucruri serioase. DANAIS a fost acolo și ne-au întâmpinat frumos, cu băieți puternici și fete frumoase și lupte captivante. Susțineți-i și voi și urmăriți-i în toate demersurile acestora. Vezi și site-ul lor oficial, aici.

În Muzeul Histria, am dat de ghidul nostru: domnul George. Se numește George Stan de fapt și este curatorul Cetății Histria. Acest om este foarte captivant! Are un stil anume de a povesti despre Istorie încât ți-ar fi rușine să-ți dai check-in pe Facebook în timp ce acesta detaliază ceva. De fapt, de multe ori nici n-ai cum să faci altceva, căci îți captivează atenția automat printr-un stil cumpătat și semi-profesoral.

Despre Muzeu pot să zic că este impresionant. Este luminos, spațios și sunt foarte multe vestigii la vedere. Am învățat cu ocazia asta cum să-mi dau seama dacă un vas este bizantin. Are niște linii șerpuite pe el. Cam atâta am învățat și eu. Mai mult decât acest reportaj Pro Tv, ce să vă mai zic? Cetatea Histria este întradevăr privată de amenajări. Ce-i drept, acum chiar erau mulți oameni la fața locului care tăiau iarba. Panouri informative prin cetate n-am văzut. Mai e mult până la un stil de prezentare satisfăcător, dar ruinele și comorile de acolo + priveliștea, te mișcă.

Deși DANAIS ne-a încântat cu programul lor, am simțit că stăm prea mult în zona asta, fără ceva anume în plus adus turiștilor. Oricum, e un loc grozav și merită vizitat!

A doua oprire a fost localitatea Vișina din județul Tulcea. TourX acesta are toate șansele să pună Vișina pe hartă. Ca o paranteză menționez de ce mi-a plăcut din start acest proiect: Este practic o excursie! Logic până acum, nu? E prima mea excursie clasică în pantofi de adult. La fel ca la orice excursie de acest gen, principala bucurie o ai că te afli cu un grup de oameni undeva, că te plimbi, că înveți ceva și că te simți rupt de mediul urban. De asemenea, după fiecare oprire într-un loc, îi cunoșteam din ce în ce mai bine pe colegii mei de drumeție. Asta e cu adevărat fascinant și e o mare bucurie să treci printr-o asemenea experiență. La Vișina…mai mai că nu mai voiam să plecăm de acolo!

Păzea că au venit orășenii la sat! Chiar și în autobuz fiind, ne salutau localnicii foarte frumos. Aici am fost primiți într-o gospodărie tradițională, proiectul doamnei Bianca Folescu, o femeie atât de simpatică și frumoasă și sinceră și cu un spirit pe care îl presimt a fi pe gustul meu. Aceasta a investit timp și bani într-o casă din Vișina, pe care a decorat-o în mare parte tradițional. Are acolo și o baie modernă, dar mă fac că n-am observat asta…

Aici am fost primiți cu o pălincă (parcă) extraordinar de bună, cu mâncare și dansuri. Acesta a fost momentul meu preferat al zilei. Doar să fii acolo te resetează bine de tot! Am făcut selfie cu un cal, am băut vin, am mâncat un borș de pește și alte minunății și am ascultat-o pe dna Bianca, povestind despre cum vede ea ideea unui turism simplu și natural. Îi dau dreptate. Trebuie să profităm de astfel de peisaje, de astfel de locuri și de astfel de tradiții. Și plăcerea asta nu ne cere deloc mult! Mai degrabă timp și deschidere ne cere, nu altceva. Ajungem și la bani și cred că o să fiți de acord că e o nimica toată pentru un asemenea tur. Îi fac reclamă, da, pentru că vreau cât mai mulți turiști constănțeni și nu numai să beneficieze de astfel de experiențe!

Ne-am simțit ca acasă la bunici aici, în Vișina. Am atâtea de spus despre câte am observat, dar cine are răbdare să citească? Poate doar să mai fac excursii aici și să mai împărtășesc treptat din informații cu voi. Mi-a plăcut aici casa colorată, cățelul ăla amuzant, primirea per total, caii, peisajul, sentimentul și tot așa… Aș fi vrut să văd o mai vastă zonă de primire a turiștilor (mese mai lungi adică și mai multe), ceva curent electric pus la dispoziția lor (eu m-am folosit de un prelungitor, căci sunt oportunist uneori…) și ceva mai mult stil culinar tradițional. Asta așa, ca să fie ceva în plus, nu că nu te simți grozav oricum… De asemenea, aș fi vrut poate să am posibilitatea să cumpăr ceva. Unii au prins niște brânză și ceapă. Eu am ieșit în Duminica asta cu ZERO lei toată ziua. Până la Pavilion am folosit un bilet RATC pe care îl aveam deja de ceva timp la mine. N-am cheltuit nimic, dar aș fi vrut. Na de aici belea! Un astfel de Tur poate să creeze însă oportunități de acest gen și evoluții de acest gen. Nici ceva comercial n-aș vrea, căci strică tot farmecul, însă mă simțeam așa dator cumva să mă revanșez față de oaspeții noștri. O să o fac cumva data viitoare. Sau poate mă revanșez prin aceste cuvinte…

A treia oprire a fost la Enisala!

La Enisala nu vezi vreo cetate mare sau…bine conturată, însă are o istorie în spate și are mai ales un peisaj superb! Era vânt afară și însorit. A ținut vremea cu noi. Aici am admirat priveliștea de la înălțime și tot aici am vizitat micul muzeu din zonă. E acolo o randare 3D cu cetatea… Foarte frumos. Am vrut să cumpăr și de aici un magnet ceva, dar ia-i de unde nu-s. Vizitatori erau însă!

Recomand Enisala mai mult pentru priveliște. Până la un contur mai bun al specificului istoric, nu prea pot să mă pronunț în materie de recomandări turistice.

De aici, am făcut un ocol bizar spre Cheile Dobrogei. A patra oprire. Adică am ajuns în zonă și am stat vreo 15 minute sau 20 de minute, dar nu tu mici și grătar și bere. Păi ce să faci la Cheile Dobrogei fără scopul ăsta?

Este cam bizar deci să ocolești atâta pentru Cheile Dobrogei, fără a organiza aici un picnic, grătar, sau fără a vizita Peștera Liliecilor măcar… Nu e ca și cum era ceva amenajat pe aici. Erau gunoaie pe ici pe colo din nou și nici măcar nu suntem în data de 1 Mai. Peisajul este întradevăr frumos, dar parcă merge planificat aici ceva ce ar da sens opririi într-un tur turistic. Părerea mea.

A cincea oprire și ultima pe această zi a fost la Casa Rustică din localitatea Mihail Kogălniceanu. Am fost primiți aici pentru mâncare și o degustare de vin, dar și pentru un program artistic cu dansuri aromâne.

Au dansat fetele și băieții ăștia într-un fel… Mai ales băieții. N-am stat niciodată până acum să apreciez o așa coregrafie. Bravo lor! Aici am servit o tochitură eeeextraordinară! Ne-au dat și clătite dulci rău! Cineva mi-a șoptit în cască faptul că acest loc aparține lui Vio de la 3 Sud Est. Ei, foarte bine! Ce să zic…

O mare parte din seară am petrecut-o aici…bând vin. Degustarea a fost organizată de către Crama Delta Dunării, ce ne-au prezentat câteva vinuri ecologice. Roberto Pieroni este administratorul cramei și deși unii din noi căutam să ne dăm mari că vorbim limba Italiană, dânsul insista să ne răspundă mereu pe limba noastră. Vinurile albe nu m-au impresionat așa tare, dar Roze-ul…ne-a dat gata pe toți! În Constanța, putem să găsim acest vin prin zona Dacia, peste drum de Dacia de fapt, pe lângă Kaptan Baba. Mai este un loc unde e vândut prin Constanța, la Casa Brâncovenească parcă. Noi, bloggerii, deja ne-am băgat în seamă, să căutăm să-i aducem pe aici la o degustare! Au fost deschiși oamenii și poate poate iese ceva. Foarte amabili într-adevăr și nu zic asta căci aș mai fi sub influența vinului, căci fiind ecologic – deși nu prea am degustat ci am băut de-a dreptul – nu m-am trezit mahmur, ci pentru că par de-a dreptul a fi oameni buni și pasionați de brand-ul propriu. Află mai multe despre produsele La Sapata și prin website-ul lor oficial, de aici.

Cu greu ne-am urcat înapoi în autobuz și am plecat spre Constanța. Am ajuns acasă pe la vreo 23:30…

Așadar, Inomar Cluster a scos produsul TourX ce reprezintă excursii prin Dobrogea. Există Ruta Verde cu două tururi. Turul 1 înseamnă vizitarea zonelor Neptun – Olimp – Tuzla – Eforie – Agigea – Cobadin – Adamclisi – Ion Corvin și retur. Turul 2 înseamnă Neptun – Olimp – Tuzla – Eforie – Agigea – Adamclisi – Dervent – Ostrov și retur. Vine apoi Ruta Albastră cu Tur 1, respectiv ce am simțit eu pe propria piele: Mamaia – Corbu – Săcele – Cetatea Histria – Vișina – Enisala – Cheile Dobrogei – Mihail Kogălniceanu și retur. Tur 2 sună foarte interesant de asemenea cu ruta Mamaia – Tulcea – Nufărul – Mahmudia – Delta Dunării – Mihail Kogălniceanu și retur. Aici te plimbi pe canalele Deltei și iei prânz pescăresc. Trebuie să mă duc. A treia rută și ultima, momentan, este Ruta Mov cu plecare din Mamaia și drumeție prin Cheile Dobrogei – Cetatea Histria – Mânăstirea și Peștera Casian – Mihail Kogălniceanu și retur. Aici poți ajunge și în Tabăra Danais, unde ai parte de ateliere de reconstituire și experiențe istorice frumoase.

Pare că fac reclamă intenționată, dar un astfel de proiect își face reclamă de la sine. Chiar și fără îmbunătățiri – deși necesare pe alocuri – excursia asta și proiectul ăsta face bine ce face. Repet, doar să fii în autobuz cu lumea și apoi să te cunoști treptat cu toți de acolo… Ce sentiment! Cât costă? Fiecare rută are prețul de 199 de lei de persoană sau 227 de lei conform site-ului proiectului. Ia de aici ofertă! Pentru unii o să fie mai ieftin în curând, căci am participat la un concurs organizat în această zi, unde putem câștiga vouchere de reducere. Pe 30 Iunie parcă aflăm cine a câștigat și ce.

Mai am să mă documentez destul despre TourX și vreau să știu de câte ori se organizează și când, dar până atunci, hai să rămânem la curent cu ei prin site-ul lor oficial sau prin pagina lor de Facebook.

A fost o experiență minunată și mă bucur că m-au primit și pe mine în rândul lor. p.s. Spre casă, începeau copchii din autobuz să spună bancuri la microfonul autobuzului. Cică de ce a trecut salata strada? Căci era verde…

Vă las cu un video scurt din această zi și cu vreo…200 de poze! Nu au calitatea prea bună, căci bridge-ul meu e bridge, dar au un aer vintage pe alocuri și cred oricum că or să fie apreciate de către cei din autobuz, chiar și în fund acolo la domnu’!

Toate pozele pot fi găsite pe pagina oficială a acestui blog, respectiv cea de AICI.

p.s. Și poza serii…

2 thoughts on “Excursie memorabilă prin Dobrogea cu Inomar TourX!