De ce te ia din senin o durere intensă în talpă?

De fix în cap patru zile, mă doare talpa îndeajuns de mult încât să mă irite rău. S-a mai diminuat un pic durerea de acum patru zile, dar încă e un disconfort real. Ce s-a întâmplat deci?

În data de 9 Ianuarie 2018, am alergat vreo 8,44 Km. A fost o alergare foarte bună și nu m-am simțit obosit sau cu vreun disconfort major. După alergare, am mai mers puțin peste două ore prin oraș și destul de repede am început să simt în creștere continuă o durere în talpă. Chiar nu călcasem pe vreo piatră sau ceva, dar exact aia era durerea, ca atunci când mergi în picioarele goale pe plajă și calci din neatenie pe o piatră sau pe un obiect mic și dur! Exact durerea aia! Problema e că ce am pățit eu acum, te ține câteva zile bune!

O prietenă m-a sfătuit să-mi masez zona și m-a liniștit oarecum că se mai întâmplă asta rareori după alergare. Este prima data când am pățit-o și eu! Documentându-mă, am identificat exact sursa problemei! E vorba de o condiție numită Fasciită (sau Fasceită) Plantară. Practic, solicitându-ți laba piciorului, mai ales călcâiul, efortul se poate duce spre ligamentele din talpa ta. Asta înseamnă că poți să ai niște ligamente inflamate sau chiar ligamente cu rupturi mici. Nu pare grav, dar e sâcâitor. E mai grav pentru alergătorii de cursă lungă ce pot afecta zona respectivă mult mai intens.

DE LA CE APARE?

foto via chicagonow.com

În cazul meu, presupun a fi din cauza adidașilor. Sunt cam uzați, branțurile cam uzate… Nu e bine. Dacă nu schimbi adidașii în condiții de uzură, ai putea măcar să cumperi branțuri potrivite, pentru a avea talpa cât mai comodă. Omul e făcut să meargă mult în picioarele goale, tocmai din acest motiv unii chiar aleargă în picioarele goale sau în pantofi ciudați cu degete, pe forma piciorului, ca să nu se rănească ba chiar să-și lucreze bine ligamentele din tălpi și chiar mușchii picioarelor. Călcând cât mai natural, ne formăm mușchii picioarelor cât mai rapid și corect.

Așadar, încălțămintea e de obicei o problemă comună. O altă problemă e alergarea în sine. Dacă alergi prea mult și prea des, poți pății asta! DAR, asta presupun că se întâmplă în mare parte doar dacă ai încălțămintea nepotrivită și mai ales dacă nu alergi corect. Am văzut asta. Unii aleargă fix de-andoaselea, călcând în alergare pe călcâi la fiecare pas. Asta nu doar că te înfrânează (de aia zic că de-andoaselea) ci îți și rănește osul ăla și poate să-ți afecteze și ligamentele și mergi șchiopătat apoi fix ca mine, în primele două zile. Practic, încălțămintea nepotrivită și alergarea eronată sunt factori principali. Mai poate apărea durerea asta la cei cu piciorul plat, la îmbătrânirea naturală a ligamentelor sau la o traumă anume în acel loc.

CUM O TRATEZI?

foto via .painfreefeet.ca

Simplu. Sau nu.

Simplu, dacă întradevăr e o situație mai banală. Chiar și banal, te poate ține câteva zile durerea. Sper eu că e banal și pe la mine, căci nu mă mai doare maxim de mult. Dar, mă doare. Dacă durerea persistă mult mai mult, sau dacă e intensă în mod constant, atunci te poți duce și la un doctor.

În primul rând, după o astfel de durere bizară din senin, nu faceți ca mine! Eu n-am luat vreo măsură anume. Ce-i drept, mi-am pus picioarele într-un lighean cu apă și sare și am masat un pic. De fapt, trebuia să încep cu gheața. Se pune gheață mai întâi! Faci asta de câteva ori pe zi în reprize de vreo 7-10 minute. După ce se reduce umflătura/inflamarea (cred că și la mine era un pic de tot umflată partea dureroasă), atunci poți lua și alte măsuri.

p.s. Talpa mea să știți că nu era vânătă. Eu m-am uitat atent la asta sau să văd dacă am vreo așchie înfiptă acolo sau ceva. Talpa poate părea foarte normală. În unele cazuri, e învinețit rău. Nu mă doare talpa în zona generală, ci mai degrabă partea stângă a tălpii, ligamentul sau ligamentele dinspre acea parte. Din cauza asta, a doua zi șchiopătam la propriu pe stradă.

foto via myfiveminuteyoga.com

Un truc cu gheața e să pui un pahar de plastic cu apă în congelator și apoi să te freci cu acesta pe călcâi. Nu știu ce truc e ăsta, căci poți folosi orice. Ideea e să fie gheață și să pui pe călcâi. Apoi contează mult să faci masaj de câteva ori pe zi. De-a lungul ligamentelor, cum poți. Aici intervine și partea de stretching. Chiar și această amică îmi recomanda să-mi trag de degete înapoi spre tibie și am văzut că e recomandată mișcarea asta și de alții, mișcare pe care o poți face de asemenea și pe marginea unei trepte pe scara blocului. Pui practic vârful labei de picior pe treaptă și împingi ușor. Trebuie să faci zilnic stretching-ul ăsta și masaj. N-ai de ales. În ciuda aplicării de gheață pe călcâi, e foarte recomandat să îți înmoi picioarele în apă călduță ocazional, pentru relaxarea ligamentelor. Un alt truc e să te folosești de o minge de tenis (chiar asta fac și eu) ca să-ți netezești ligamentele. Te joci cu ea de câteva ori pe zi timp de câteva minute, apăsând ușor dar ferm pe minge cu lungul tălpii. Se poate face asta chiar și cu un…făcăleț! Aici cred că se arată de asemenea și trucul cu paharul de plastic înghețat, căci mișcarea va fi la fel ca în acest caz, doar că sub talpă ai paharul de gheață în forma corespunzătoare pentru talpă și pentru un astfel de masaj.

Unii mai recomandă de asemenea o dietă specifică ce ajută la relaxarea organismului pentru a combate această durere. Se recomandă Magneziul, vitamina C, să mănânci pește de asemenea.

Nu mai zic că este desigur contraindicat să suprasoliciți piciorul afectat. Dacă mai și muncești toată ziua în picioare, îmi pare rău pentru tine… Ia-ți liber și tratează-te un pic! Repet. Această condiție poate să apară spontan! Citind aceste rânduri, o poți evita. Dacă nici n-ai mai pățit asta, riști să ignori problema sau tinzi să crezi că te-ai rănit lejer cumva și trece de la sine. Trece eventual, dar trebuie neapărat să condiționezi și tu asta urmând sfaturile de mai sus. Succes!

[LE] 16.01.18

Aproape că nici nu mai simt durerea. Deci a cam trecut în 5 spre 7 zile. Trecea mai repede probabil dacă acționam din timp cu sfaturile de mai sus.

Fb Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.