Advertoriale morbide și alte discuții despre articolele plătite

cum sa nu faci advertoriale blog

Cumva, Advertorialul pe o platformă de blog este o situație foarte spinoasă. Asta se întâmplă din cauza unor intruși pe domeniu, ce practic fac „spam” cu conținutul de tip-reclamă, dar și din cauza unor critici în exces la adresa advertorialelor (sau practic atac la persoană). O să discut de asemenea despre cum să nu faci un Advertorial, din punctul meu de vedere. Știți că am de vreo 9 ani blogul ăsta și că sunt de și mai mult timp prin Online, nu?

Mulți protestează la adresa reclamei unui brand strecurată din senin printre câteva cuvinte pe un blog, din varii motive. Protestul original s-a întâmplat probabil la blogurile noi, ce își făceau relevanță prin articole copy-paste și după ce creșteau, scriau în mod excesiv în stil advertorial, deci pe bani. Cititorii s-au simțit înșelați și au devenit suspicioși. De aici și cearta.

Un caz secundar s-ar fi putut întâmpla prima oară la un blogger mai vechi, dar care brusc a dat de gustul banilor. Nu era rău că scria despre un produs sau altul, dar ajungea s-o facă în mod contradictoriu sau superficial. Cititorii s-au simțit înșelați din nou, căci și-au dat seama că povestea aia amuzantă sau lacrimogenă amestecată cu promovarea brand-ului, n-a fost de fapt ceva real. Așadar când spui pe bune că nu-ți place că un blogger a scris un advertorial, te referi de fapt la sinceritatea sa și verticalitatea sa vizavi de interesul acestuia față de produs.

Al treilea caz, cel agasant pentru bloggerii buni, este acela de repetiție în masă a ignoranței. Mulți au auzit poveștiile cititorilor dezamăgiți și au preluat și ei suspiciunea și au etichetat-o altor bloguri, fără ca acestea să merite. S-a ajuns apoi la un „ah, tu scrii asta la comandă” doar dintr-o răutate născută din ignoranță. Știți că nu ne asemănăm toți bloggerii între noi, nu? Știți că de fapt trebuie să cunoașteți câteva mai multe despre blogger înainte de a-l acuza concret de ceva, nu? Cel mai iritant însă e că asta o fac de obicei mulți bloggeri împotriva altor bloggeri. Deci nu cititorii fără blog fac scandalul ăsta mare, ci mai mult alți bloggeri (ignoranți, noi pe domeniu sau cu o pică împotriva ta poate, sau prost dispuși de fel).

articol advertorial javra blogger

Unii merită o critică, în funcție de cum sună situația. Cheia unui Advertorial bun e una atașată la un inel cu alte chei. Una din aceste chei spune că ajută să combini promovarea produsului cu o experiență proprie, cu o istorie proprie vizavi de brand, produs sau gamă de produse. E ceva real, e ceva simpatic, ba chiar poate e ceva ce promovezi din tot sufletul. Eu am promovat de curând un magazin online de ceasuri și accesorii iar a doua zi am cumpărat de la ei câteceva. Dacă vă vorbesc de un brand nu doar voi o să țineți minte de el, dar și eu. Până la urmă blogul e jurnalul și arhiva mea și foarte des mă uit prin această arhivă să văd ce am recomandat, ca să știu la cine să apelez.

În alte situații însă, n-aș face ce a făcut colegul de mai sus. Se numește javra.eu și e blogger de 3 ani și 5 luni. Îmi arunc un ochi pe blogul său de mult timp și n-am observat până acum ceva rău la acesta. În articolul de aici face totuși o exagerare de stil. Înțelegem că acesta a primit ca temă un advertorial despre scaune auto pentru copii. A ales să se implice în articol cu o poveste personală, însă mie unul îmi pare de-a dreptul greșit. Acesta spune…

Statisticile nu spun câți copii se pierd, dar în urmă cu doi ani, băiețelul surorii mele s-a prăpădit într-un grav accident rutier. Avea numai 2 ani și se cuibărise comod în brațele mamei lui. A murit în somn. Sora mea a ajuns în spital cu mai multe fracturi, iar soțul ei a scăpat doar cu capul spart.

Scaunele auto sunt concepute special pentru vârsta şi greutatea copiilor, fiind utilizate de la naşterea acestora până la aproximativ 12 ani sau 36 kg. Scaunul auto se montează cu centura maşinii sau cu sistemele de fixare din dotarea lui.

Sistemul isofix oferă un plus de siguranţă […]

Restul articolului vorbește despre părți tehnice și caracteristici ale produslui. Eu unul rămân prea deprimat ca să mai citesc și restul. Chiar e o poveste tristă, introdusă prea brut și nepotrivit într-un astfel de articol. Dacă vorbeam despre starea Sistemului Medical din România, puteam înțelege exemplul. Oricum. Eu unul sunt de părere că Așa NU.

ce inseamna un advertorial pentru un blogger bun
foto via designbuddy.com

Ce înseamnă un Advertorial pentru un blogger bun?

Un blogger profesionist sau doar un blogger bun și înțelept, ia colaborarea dintre el și Client sau Agenție într-un mod foarte serios. Își rezervă dreptul de a-și alege brand-ul promovat și uneori poate face diverse sacrificii, dar până la o limită.

De multe ori bloggerului îi trec prin cap zeci de gânduri și planuri pentru un simplu articol de vreo 2000 de caractere. De multe ori bloggerul face treaba clientului sau a agenției într-un mod mai vast, deși nu este plătit pentru asta. Pe de o parte este plăcerea sa creativă, dar pe de alta este acea nevoie de a concretiza afacerea și de a merge mai departe mai repede cu proiectul. Aici intervine experiența sa și deschiderea sa către latura business a blogului.

Doar menționarea unui articol-advertorial nu e simplă din multe temeri: teama de reacție a publicului, teama de lipsă de înțelegere cu clientul sau Agenția, teama de condiții vitrege blogului tău impuse de furnizorul de Brief sau poate chiar teama de a nu fi plătit sau de a nu fi plătit la timp. Cu toate astea mergem înainte și facem asta din plăcere, din informare, dar și din necesitate. La bază este o muncă onestă și o colaborare economică de înțeles.

Despre autor /

6 comentarii

  • Într-o noapte când eram mai inocent decât în alte nopți, m-am înscris și eu la superblog, aruncându-mă, cum altfel decât cu capul înainte, fără să știu exact în ce mă bag, și cochetând cu ideea de a face și eu un ban cinstit și poate a căpăta niscaiva expunere. A doua zi de dimineață, pe lumină, m-am trezit din naivitatea mea, realizând ce am făcut. Cumva, în sufletul meu pur și inocent, eu credeam că e o competiție de creativitate, originalitate și imaginație. Și este.. oarecum. Dar să promovez așa, pe față și fără perdea, produse și servicii în care eu nu cred, pe care nici măcar nu le-am testat, e peste puterile mele. Da, aș putea scrie pagini despre un aspirator spre exemplu, am avut de tras cu electrocasnicele, întâmplări mai mult sau mai puțin amuzante, dar pe mine m-a convins un Phillips, tânjesc după el de ceva vreme :)). Așadar cum aș putea scrie despre hidoșenia aia de Rohnson, pe care nu l-aș cumpăra nici dacă ar fi ultimul aspirator din lume, fără supărare, dacă îl ai :)). Și nici măcar nu e că mi-aș aburii cei 5 cititori răsfirați, posibil 6, deși cei care mă cunosc ar mirosi minciuna de la poștă, e vorba că m-aș minții pe mine însumi. Aș simți că oricât de original și veridic ar fi articolul, când sare în ochi Rohnson, zgârie retina. Altfel, nu am nicio problemă cu advertorialele, atâta timp cât cei care le scriu sunt în primul rând ei convinși de produsul/serviciul promovat. În caz contrar.. se cam simte.

    • Joie Negru

      Daca participi la un astfel de Concurs, ar fi de inteles. Conditia aici e sa si merite. Ca daca organizatorii se folosesc de tine sa-si promoveze gratis clientii (clienti ce-i platesc pentru asta), atunci e doar teapa. Si de obicei e teapa, cand vezi ca un premiu de loc 1 e de vreo 300 de lei sau ceva…

      • Anonim

        Din punctul meu de vedere, competiția per ansamblu, merită. La final, locul 1 zice că e de 2000 lei. Sunt oameni care zic că au mai câștigat. Fiecare cu șansa lui, dar sunt pur și simplu produse/servicii în care eu nu cred. Sigur, momentan îmi permit să ridic pretenții, nu mai mor de foame ca pe vremuri, când probabil aș fi promovat și o Dacia 1100. Sigurul lucru pe care aș putea să-l iau bun din toată treaba asta, sunt ideile de articole, dar fără a promova ceva de care eu nu sunt convins.

  • Nu știu ce s-a întâmplat cu comentariul meu, când am dat send la râspuns, îmi apărea că sunt logged in as joienegru :))), apoi s-a dat refresh și acum văd că a aparut sub forma de Anonymous. Dar tot eu sunt.

    • Joie Negru

      O mai ia razna si blogul cred.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.