Prin Constanța cu Heineken Open Your City

001

Ziua de 28 Iulie 2015 a fost una plină de surprize, distracție și mult mers pe jos, în căutarea unora din zonele speciale, rare sau misterioase ale orașului Constanța.

Eram la fața locului cu Diana Slav, mai ales pentru că am fost primii care au colaborat cu poze și povești pentru acest proiect desfășurat și în orașul Constanța. Alături de noi au fost și câțiva bloggeri din grupul local CTBlogs: Zetu Harry, Adrian Siea, Florin Sîrbu, Emilian Alexandru și Urban Maria (împreună cu domnul Comandant, tatăl dânsei). Au mai fost la fața locului și Valentin Coman, Adrian Boioglu, actorul și fotograful Marian Adochiței. Ghidul nostru oficial a fost nimeni altul decât George Buhnici, reporter și om Media, pregătit foarte frumos pentru acest eveniment. Nu a lipsit nici Mosa mea desigur, ce și-a depășit teama de înălțime.

Heineken_OpenYourCity 2015

Totul s-a întâmplat la inițiativa celor de la Heineken, prin campania Open Your City, o acțiune menită să aducă aventura urbană mai aproape de orice om, mai ales de orice locuitor ce are șansa să afle micile secrete despre arhitectura, splendoarea sau istoria unei clădiri/construcții sau a unui loc anume. Campania Open Your City este una ce m-a prins, căci de ani de zile și eu sunt unul din aceia ce vă arată străzi, clădiri sau explorări urbane ce nu sunt neapărat ușor de observat sau ce sunt, pe de altă parte, fix sub nasul nostru. Un exemplu banal concret este Cazinoul de pe faleză. Ani de zile am trecut pe lângă el fără a-i observa detaliile exterioare. Sunt multe motive florale, capete de berbec și scoici. Eram orb în fața lor, până când am învățat să apreciez detaliul mai bine. Foarte multe din aceste motive au o poveste, la fel cum au și cele inscripționate pe vechiile vestigii arheologice din orașul antic Tomis.

Ne-am început explorarea cu prima locație-surpriză: Farul de Aterizare, din zona poarta 5.

far

Am aflat câteva detalii de la personalul ce are în grijă Farul și de la șeful de semnalizare maritimă, detalii completate de lecția nu tocmai ușoară de memorare a tuturor specificațiilor tehnice, dată de George Buhnici. Am avut de urcat 256 de trepte pentru a vedea cu adevărat măreția Farului înalt de 60 de metri, inaugurat în anul 1960. Am transpirat și ne-am distrat pe drumul către vârf iar acolo am putut admira orașul de la înălțime. Silozurile lui Anghel Saligny, Gara Maritimă și chiar Cazinoul, toate au putut fi văzute de acolo. Ce peisaj! Ce sentiment!

M-a dat pe spate un moment din zi. La fața locului erau și câțiva…mimi. O să vă arăt la final un video ca să vă explic de ce. Una din persoanele ce are în grijă Farul, a ajuns prima aproape de vârf și a început un ciocănit secret în trapa ce deschidea drumul către partea circulară din cel mai înalt punct al Farului. Odată deschisă trapa, un mim ne-a afișat un mesaj pe foaie cu hashtag-ul openyourcity. Ce mi-a plăcut colaborarea și implicarea asta…! Chiar m-a surprins maxim!

explorare far 03

explorare far 04

După ce am salutat personalul amabil și profesionist ce ne-a asistat în explorare, ne-am urcat într-un microbuz și ne-am dus către port, către a doua locație: Pavilionul Reginei.

pavilionul reginei

Acolo am călcat pentru prima dată și am avut ocazia să discutăm cu oameni apți în istoria sa despre diferitele povești ale construcției și existenței clădirii. De asemenea, ne aștepta în zonă și un frigider plin de bere, cu sticle Heineken personalizate pentru orașele participante în campanie din România: Cluj-Napoca, Constanța și București.

Pavilionul Reginei a fost construit în anul 1911 ca loc de relaxare modest pentru regina Elisabeta de Neuwied, soția regelui Carol I. Aceasta era cunoscută sub sintagma regina-poetă, având pseudonimul Carmen Sylva (fosta denumire a stațiunii Eforie).

“Dar de Constanța nu mă pot lipsi. Este singurul fel, cum pot suporta întregul an […] Forfota din port este atrăgătoare pentru el (n.r. Regele Carol I) și îi alungă plictiseala pe care o are marea de obicei asupra lui. Ce păcat că nu o îndrăgește și el la fel ca mine.” scria Carmen Sylva într-un jurnal, în București, la data de 21 Mai 1913.

pavilionul reginei 01

pavilionul reginei 02

pavilionul reginei 03

Hai că ne-am răcorit bine! Ne-am încărcat bateriile pentru noua destinație (pe care nu o știam nici eu măcar).

farul genovez

Am decis să coborâm la Farul Genovez, pentru a discuta pe tema tuturor atracțiilor din zonă ce includ Hotel Carol I, Hotel Palas, Hotel Mercur, Moscheea “Carol I” sau Casa Levicescu din anul 1920, casa aia în stil Maur, de al cărui nume nu ne mai aminteam în acel moment. Aproape de aceasta din urmă se află și Biserica Armenească, construită în anul 1880. Am stat și în zona respectivă puțin și am povestit și ne-am distrat cu un cățel ce lătra în interiorul curții bisericii, apărând teritoriul. George Buhnici era simpatic cum a fost toată ziua, restul Bloggerilor îi completau informațiile… A mers foarte bine treaba!

strazi constanta 01

strazi constanta 02

Am ajuns ușor la următoarea destinație: Stradela Vântului, cea mai îngustă stradă din Constanța. Am fost așteptați în zonă de un mim, cu care s-a jucat într-un mod foarte amuzant Valentin Coman. Au tras de o sfoară imaginară de-a lungul străzii iar mașinile chiar opreau și treceau încet pe sub ea. Au făcut asta de câteva ori iar toți din zonă ne-am amuzat extraordinar. După urcarea în Farul de Aterizare, pentru mine acesta a fost al doilea cel mai bun moment al zilei. George a fost dornic să ne dea câteva detalii despre stradelă iar un artist a făcut un desen pe loc cu noi urcând pe cel mai îngust coridor din oraș. Am stat și aici un timp și am discutat și am explorat unii dintre noi o clădire din zonă, ale cărei trepte scârțâiau în cel mai frumos stil vechi.

stradela vantului 01

stradela vantului 02

Ultima noastră destinație, cu puțin timp după apusul Soarelui, a fost panoul Heineken Open Your City instalat în Piața Ovidiu. Acolo l-am ascultat pe George vorbind despre proiect și ne-a demonstrat cum se poate introduce o recomandare în sistem.

piata ovidiu 01

piata ovidiu 02

piata ovidiu 03

Puteți face și voi asta, la fața locului, pe Pagina oficială de Facebook a proiectului sau pe website-ul Heineken România. Ideea e să scoatem în evidență locuri mai aparte din oraș și să încurajăm lumea să le viziteze. Repet, e un proiect foarte frumos și util. Experiența de Marți s-a simțit ca o adevărată plimbare de turist prin propriul oraș. O să revin cu câteva detalii în plus despre unele din aceste locuri. Rămâneți la curent cu acest blog și contribuiți și voi în campania Open Your City!

6 thoughts on “Prin Constanța cu Heineken Open Your City

1. Pingback: 10 locuri speciale din orașul Constanța – Partea 1 | Joie Negru blog

2. Pingback: 10 locuri speciale din orașul Constanța – Partea 2 | Joie Negru blog

3. Pingback: 10 locuri speciale din orașul Constanța – Partea 3 | Joie Negru blog