Cam deprimat după Social Media Summit 2016

Bloggeri Constanta la Social Media Summit Bucuresti 2016

Ieri a avut loc ediția cu numărul 16 de Social Media Summit, organizată la București de către Revista Biz. Voi relata jos câteva lucruri de bine, dar mai multe lucruri de rău.

Voi genera câteva încruntări cu vorbele mele, însă doresc să relatez exact ce am văzut la fața locului și exact cum m-am simțit vizavi de situația prezentată. Social Media Summit se recomandă a fi cel mai important eveniment pe tema dezbaterilor și a strategiilor bloggerilor dar și a firmelor, pe subiecte de Social Media, Comunicare și Strategii în Online. De data asta, a fost un eveniment mai sărac și umbrit de atitudini încruntate sau pasiv-agresive – un trend crescător în România pe orice domeniu.

Ieri am pornit la drum împreună cu alți 3 bloggeri locali (menționați fix aici) iar la fața locului ne-am mai întâlnit cu încă alți doi. Am pornit la drum cu mașina unuia dintre ei și nu este un drum ușor de făcut, mai ales după ce intri în București. La dus, a trecut timpul foarte repede însă, căci am vorbit atât de mult pe drum încât nici n-am simțit cum a zburat acest timp. Am ajuns la locația evenimentului, respectiv Hotelul Crowne Plaza. Eu eram sigur că n-am nimerit bine zona, căci căutând adresa pe Internet am dat de alt hotel cu același nume. Am avut noroc, acolo era evenimentul.


sms bucuresti 2016 01

Ușor ușor se aduna lumea. Au venit oameni din online precum Mariciu, Manafu, Emil Călinescu și alții. L-am salutat pe Chinezu și pe Cristian Florea și am căzut de acord că sunt șanse să ne întâlnim la Constanța dacă se va mai organiza Regata Marilor Veliere. Am salutat-o și pe posesoarea blogului frunzaresc.eu, căci tot ne avem în lista de Facebook și nu ne-am văzut față-n față vreodată.

Sala de conferințe era interesant aranjată, cu câteva mese. Cei ce au venit mai târziu au apucat să se așeze doar pe câteva rânduri de scaune amplasate în spatele sălii. Scena era măricică, dar prezentările erau insuficient de mari ca spațiu rezultat din proiector. Este al doilea eveniment SMS la care particip. Față de anul trecut, sunetul era mai bun.

sms bucuresti 2016 02

Tonul l-a dat Marta Ușurelu, gazda noastră și redactor-șef la Revista Biz. De data asta, speakerii au fost în număr de 12, față de 9 în anul 2015. Asta pe pliant, căci de fapt au fost 14. N-au fost tocmai relevanți pentru mine unii din ei. Următorul la microfon a fost Mugur Pătrașcu, fost om de la iLeo, ce ne-a prezentat într-un soi de exclusivitate că e mai nou fondatorul proiectului Screen Native – o nouă Agenție Online full service. Ne-a povestit că lucrurile se schimbă. Inventarul, Vânzarea, Brand-ul, Oamenii… Păi…da. În contextul proiectului Screen Native ne-a mai spus că “digitalul a murit ca obiectiv și a devenit fundamentul, ingredientul principal pe care se sprijină tot ceea ce facem”. Ar fi fost o idee bună să ceară câteva adrese de blog de la fața locului, căci ar fi fost o mișcare bună pentru o nouă Agenție.

sms bucuresti 2016 03

A urmat pe scenă bloggerul Manafu. Știu că era el căci…avea șapcă. A avut o intervenție foarte interesantă și a venit ca de obicei cu câteva statistici. Mulți consideră că acesta a avut cele mai atractive informații din programul zilei.

A vorbit despre Influencer Marketing, respectiv despre care sunt entitățile sau mijloacele ce ne influențează prin prezență sau strategie Online. Ne-a vorbit despre o piramidă a celor care influențează prin intermediul mediului online. În vârf sunt celebritățile și jurnaliștii, la mijloc sunt Pro Influencers dar și cei semi-pro iar la bază stau Long-tail Influencers – adică furnizorii de conținut de cursă lungă și entuziaști activi. Ne-a făcut de asemenea o descriere a categoriilor de Influencers.

sms bucuresti 2016 04

Adică avem Originalii, cei ce au dat tonul vizibilității titlului de “blogger”. Mă mir că l-au pus pe Zoso pe acolo, căci el și alții nu sunt incluși de obicei în “Oscar-ul” celor de la Biz. Extants cică înseamnă cei ce există. Nu prea știu ce vrea să însemne asta, dar aș schimba categoria în “Vedete”. Adică nu poți să-i arunci în aceeași oală pe unii cu Tudor Chirilă sau Cabral. Leftovers sunt cei care își fac un blog după ce au lucrat în Tv sau după ce au apărut public undeva cumva. Sunt cam invizibili cică. În fine.

sms bucuresti 2016 05

A mai vorbit despre cum alegi Influencerii, respectiv cei 7 R: Reputație, Relevanță, Real (autenticitate), Reach (platforme), Răspuns (engagement), Reliability (Quality), Rate. A încheiat cu ceva ce mi-a părut că le-a înroșit obrazul unora din public, căci au reacționat cam ciudat.

Apropo, se spune “Do the marketing for the f***ing year in which we actually live in!”, căci acel f***ing are rolul de a întări cuvântul ce urmează. F***ing money. F***ing life. F***ing year. Year fiind cuvântul pe care se pune accent deci. Sunt de acord cât de cât cu vorba asta, doar că aș schimba “year” cu “times”. De asemenea aș adăuga “the f***ing country in which we actually live in”. Poate așa o vom lăsa și noi puțin mai moale cu textele netraduse din aceste prezentări și poate doar așa vom învăța că fiecare cultură răspunde asemănător la ceva, dar total diferit la alte elemente ce țin strict de nația autohtonă.

sms bucuresti 2016 06

Ia uite-l și pe Cristian China, lângă Andrei Cismaru.

Pe scenă a urmat Chef Foa, fondator Flavors. Este un bucătar ce s-a prezentat pe scenă de vreo trei ori. Mi-a plăcut originea de “Foa”. Îl cheamă de fapt Florin iar când era mic, fratele lui nu putea să-i zică “Florin” ci doar “Foa”. A fost o prezență ok și spunea că e prea scurtă viața ca să mâncăm prost. A spus de asemenea că trăim pentru a mânca iar publicul a protestat imediat printr-o voce colectivă neinteligibilă dar în același spirit de protest. Hai mă, că ați înțeles voi ce voia să spună…!

A mai vorbit la microfon și Virginia Oțel de la Garanti Bank. Îmi place prezența ei. E pozitivă, e fun și aduce statistici interesante, fie ele și din domeniul bancar. A răspuns cu pricepere chiar și la întrebările din sală. A spus că lumea preferă să facă mai orice ține de activitatea bancară prin intermediul Online, doar că asta nu este posibil în fiecare caz (ca de exemplu în obținerea unui Credit, unde cam are nevoie Banca să te vadă la față și să știe dacă exiști cu adevărat așa cum susții că exiști). Cred că tot de la ei era tipul din sală care măzgălea câteceva pe o coală mare, în sensul unui timeline al lucrurilor discutate în sală. Îmi pare a fi o idee inspirată de Heineken Cities. 

Ultimul din prima sesiune de speaking a fost Nir Refuah, Chief Digital Officer la McCann Erickson și MRM Worldwide Bucharest. El e tipul cu campaniile KFC. Este cel din spatele #littlemoneybigfun și nuepanicaman.ro. Nu mi s-au părut cele mai grozave campanii.

sms bucuresti 2016 07

Gata, ora 12 și un pic. Pauză de cafea. Ia uite-l și pe Călinescu ce se strâmba! Era în toane bune. Lumea făcea poze cu Mariciu și cu Virgil Ianțu, venit și el la eveniment pentru al doilea moment al evenimentului. Am băut o cafea de la Nespresso și a fost foarte bună. Erau la fața locului pastile de cafea de la 1 la 11, adică gradul de tărie. Lumea se distra, făcându-și poze la cabina foto Selfie Fun sau la cealaltă cabină foto a celor de la Renault.

Marta Ușurelu trecea printre grupurile de oameni și îi anunța discret că se intră în sală pentru al doilea moment. Țineți-vă fraților telefoanele pe silent, apropo!

sms bucuresti 2016 08

A doua parte a SMS-ului a fost despre doar un subiect anume, un lucru binevenit într-un program la care trebuie să fii atent la atâtea subiecte. Problema a fost că după concluzie, s-a repetat din nou relevanța campaniei – ceva cam în plus și time-consuming.

Campania celor de la Biz și DDB România se numeste Sunt un Țăran și trage un semnal de alarmă vizavi de acest cuvânt folosit de mult în stil peiorativ. Au urcat pe scenă Nicolai Tand (fondator La Cantine de Nicolai), Virgil Ianțu (Virgil Ianțu deci), Tudor Giurgiu (regizor, scenarist, producător), Marius Tudosiei (fondator Băcănia Veche), Cătălin Năstăsoiu (fondator Ronativ și Steve Jobs look-a-like), Cristian China Birta și Roxana Memetea (managing partner DDB).

Lăsând la o parte durata mare de timp alocată acestui moment ce nu a fost tocmai necesară, mi-a plăcut foarte mult momentul. Au avut sens, este o campanie interesantă și este un adevărat curaj să iasă în evidență în acest mod. Fiecare a explicat de ce este țăran și ce înseamnă cu adevărat un țăran. S-a pus accentul pe muncă, tradiții frumoase și muncă din nou. Chiar și Nicolai Tand ne-a surprins cu câteva detalii surprinzătoare din viața sa. A spus că a locuit în Paris, dar nu în cine-știe-ce district de lux ci prin clădiri părăsite. S-a chinuit dar a muncit iar acum e patron. Chinezu era miștocar ca de obicei. Tot la mișto i-a răspuns și Svetlanei Matvievici, o bloggăriță din Republica Moldova ce se mută în București și care a întrebat la ce să se aștepte de la acest oraș. Chinezu i-a zis că București are metrou, a râs toată sala, dar răspunsul concret l-a dat într-un mod foarte serios și elegant Marta Ușurelu.

Gata, pauză de masă. Dar…care masă? Aici a intervenit iar o problemă de organizare. A fost o masă foarte săracă, dar mai rău: n-a ajuns la toată lumea. S-au pus câteva platouri și s-a format coadă la ele. Cum unii au luat mai multe sandwich-uri pe farfurie, foarte mulți alții au rămas înfometați. Nu și eu. Am venit de acasă cu câteva sandwich-uri homemade și fix asta am mâncat liniștit, fără să stau în van la coadă. Staropramen a salvat de asemenea situația cu două frigidere de bere ce a ajuns la toată lumea.

sms bucuresti 2016 09

Cam înfometați, obosiți și probabil afectați de vremea mohorâtă de afară, participanții la eveniment au intrat în sală. A urmat pe scenă Bogdan Nițu, fondator Webstyler. A fost dpdvd al meu cel mai slab moment al zilei.

Pe lângă meme-urile inutile postate în prezentare, slide-ul pe care a recunoscut că l-a greșit și microfonia ocazională, acesta părea lipsit de vlagă și prea emoționat. Probabil nu apucase nici el să mai prindă unul din modestele sandwich-uri oferite de hotel. Ne-a pus un video motivațional de pe Youtube. Nah, îl știau toți din sală. S-a dat rănit. Ne-a mai pus un video de pe Youtube. Mda. Acest al doilea video era interesant, despre Clever Buoy. Nu mai știu însă care era morala.

A vorbit despre fazele prin care am trecut și unde am ajuns. A spus că am trecut prin Era Rațională (produsul nostru e mai bun), apoi prin Era Emoțiilor (brandul meu te face să te simți mai bine) iar că acum trecem glorios în Era Sensului (scopul nostru face bine în lume). Ha! Apropo, care e diferența dintre rațiune și sens? Eu zic că sunt sinonime.

Aș spune mai degrabă, vizând prisma Tehnicilor de Promoție, că am fost în Era Tehnică (produsul meu are utilitate și îți folosește la această sarcină) și că am trecut prin Era Emoțiilor dar că încă suntem acolo bine înrădăcinați.

Ba chiar, la momentul întrebărilor din sală, m-am ridicat în picioare și l-am întrebat cum poate justifica acesta că suntem ca și intrați în această nouă era a nu-știu-cărui sens, când noi încă suntem convinși emoțional (autentic dar mai ales superficial) să cumpărăm anumite produse, bazându-ne pe faptul că ne place un om anume sau un brand anume sau fiind păcăliți în continuare la Tv că pasta de dinți x are acum ceva nou și că e mai bună. Răspunsul său? Unul retoric. M-a întrebat dacă-mi spune ceva UnițiSalvăm, apoi dacă îmi spune ceva #Colectiv. Da, s-a dus acolo. Mi-am dat ochii peste cap într-un mod foarte vizibil. Meme-uri cu Iohannis, cu Travolta, UnițiSalvăm și Colectiv. Bravo. M-ai convins.

A urmat pe scenă Radu Bătrînu (de la Flanco) și a mai calmat spiritele cu o prezentare despre proiectul #ScoalaFlanco, ce va continua și în acest an. Căutați voi detalii despre!

sms bucuresti 2016 10

Gata, a venit și momentul prezentărilor “Oscar”. Urma să aflăm cifre și statistici, prezentate de către Cătălin Teniță Cincu (de la TreeWorks). Ăsta este momentul când aflăm cine a fost mai activ pe diverse sectoare din online, conform revistei Biz și ZeList. Aceste statistici sunt considerate eronate de către mulți oameni, însă mulți alții se ghidează după ele, sau aspiră la ele.

N-o să vă înșir acum chiar pe toți cei menționați aici, dar puteți să căutați la alți bloggeri aceste rezultate. Vezi de exemplu un blogger participant random, aici. Sau găsiți totul pe pagina oficială a Revistei Biz. Printre cei mai importanți bloggeri, sunt menționați unii precum piticigratis, cetin (arhi), razvanbb, bazavan, denisuca, blogatu, arielu, piticu, eftimie, mariciu, manafu, zoso, ba chiar și sirb.net. Eu i-am zis acum câțiva ani că e blogger mare, nu m-a crezut. S-au arătat și niște cifre pentru traficul a trei dintre articolele ale acestor bloguri. De exemplu, cele de mai jos.

sms bucuresti 2016 11

Acesta este o statistică pe articole, inclusiv pe articolul unui blogger pe nume Mihai Vasilescu, ce a strâns 26.493 Like-uri la un articol anume.

sms bucuresti 2016 12

Acesta este Mihai Vasilescu, aflându-se în sală la momentul respectiv, ridicându-se și mulțumind frumos și contestând aceste cifre. A spus că lui îi arată de fapt că are peste 40.000 de Like-uri. Cătălin a rămas puțin surprins. După ce și-a revenit, a explicat câteva lucruri tehnice. A intervenit și dna Marta și a spus că îl invită după eveniment să caute împreună cu ei o explicație pentru această diferență. Interesant moment. Mi-ar fi plăcut să am niște popcorn la mine.

Alte poziții de top apoi, pe diverse categorii de blogging… Au fost menționați și cei mai urmăriți Vloggeri, adică Mikey Hash, Bianca Adam, Zmentă, Noaptea Târziu și alții. In other news, cică bloody se cam lasă de vlog. Citiți ceva interesant, aici.

Pot să mai recomand și eu ceva? Analiza pe anul anterior a procentului sau a numărului relevant de creștere a unui blogger mic, mediu sau mare, chiar și pe platforma ZeList. Cu cât a crescut x în anul 2015? Cu cât a devenit mai activ și relevant? O categorie nouă, încurajatoare pentru bloggerul în cauză.

sms bucuresti 2016 14

Fată nefată, Cristian China a câștigat pentru al treilea an la rând locul 1 de blogger căutat intens de Agențiile PR. Apropo de Agenții, Golin a ieșit pe locul 1 de asemenea. Fetele de la Golin, din sală, nu păreau entuziasmate și nici prea în temă când le-a întrebat Marta pentru al câtelea an la rând au câștigat acest loc 1. Eu unul știu că au fost locul 1 în anul 2014, 2015 și 2016 acum.

China Birta era mândru de acest titlu, însă a declarat că este de asemenea foarte îngrijorat. Vrea să fie întrecut de alții, să crească tot mai mulți bloggeri care să aspire la aceste poziții traduse de fapt prin munca lor și prin interesul lor profesional pe acest domeniu. A repetat că trebuie să răspundem rapid la orice mail cu o ofertă sau alta și că el vede în oricare din aceste mail-uri o șansă, o oportunitate. A punctat de asemenea nevoia de a avea cu toții un mindset de business, care să transforme această pasiune în ceva mai mult. Sunt de acord. Am mai zis-o că blogul nu e o afacere, dar că sunt de acord că poate fi de asemenea o afacere. Nah, ține de echilibru zic eu.

sms bucuresti 2016 15

La final, Marta Ușurelu a ieșit pe scenă pentru a ne mulțumi de prezență. Ne-a povestit de asemenea că și ea deschizându-și un blog a văzut câte dificultăți întâmpină, lucru ce nu m-a mulțumit pe mine, căci intervine iar chestia aia de persoană publică sau vedetă cu blog. Mai aveți întrebări?, a încheiat ea. Atâta mi-a trebuit. Am întrebat-o destul de curios dacă a încercat să-și deschidă un blog sub un pseudonim, ca să vadă mult mai multe dificultăți reale pe care le întâmpină bloggerii și a spus că nu, că oricum și în cazul ei s-a dovedit a fi greu. Oare mă mai primește la ediții viitoare? Rămâne de văzut.

Hai să vedem ce poze am făcut ieri! Aruncați-vă un ochi pe ele căci poate vă regăsiți prin acestea! Restul de poze sunt pe pagina oficială de Facebook a acestui blog, aici.

SMS Bucuresti 2016 (2)

Fb Comments

14 thoughts on “Cam deprimat după Social Media Summit 2016

  1. Jurnal de navetist

    Bravo! Scurt și la obiect. Având la activ ediția trecută și citind articolul tău parcă am fost prezent acolo. Noroc cu tine că am salvat vreo două zile: cea cu conferința și cea în care trebuia să scriu articolul de după…care fie vorba între noi, nu putea să fie la fel de cuprinzător ca cel de mai sus.

    Reply
  2. Joie Negru

    Scurt, da. Mersi! Esti a doua persoana ce-mi spune ca a citit acest articol si ca s-a simtit ca si cum ar fi fost prezenta acolo (chiar daca persoana in cauza chiar a fost prezenta acolo…).

    Reply
  3. Pingback: 5 idei după Social Media Summit | Emilian Alexandru

  4. Pingback: Sarius

  5. Pingback: Cum a fost la #smsbucuresti 2016 – Jurnalul lui Kathy

  6. Victoria

    Eu am lipsit vreo 3 ore de la eveniment. Ma bucur ca am putut citi o relatare atat de detaliata si de aproape de adevar 🙂

    Reply
  7. Adriana Șandru

    “Acesta este Mihai Vasilescu, aflându-se în sală la momentul respectiv, ridicându-se și mulțumind frumos și contestând aceste cifre. A spus că lui îi arată de fapt că are peste 40.000 de Like-uri. Cătălin Teniță a rămas puțin surprins. ”

    Vezi că acel Cătălin Teniță, la care faci referire în articol, e de fapt Cătălin Cincu. 😉

    Reply
    1. Joie Negru

      Da chiar. Eu m-am tot luat dupa pliantul de program, dar am uitat ca la sfarsit si-a afisat si numele. Mersi.

      Reply
  8. Alexandra

    Fain punctat. Am fost si eu acolo, dar am plecat pe la 13:30. A fost o editie din care nu am invatat nimic nou, am avut senzatia ca ma uit la video-uri de pe youtube si la filme din campaniile publicitare. Iar calitatea prezentarilor oferite de speakeri si interactiunea lor cu publicul a lasat foarte mult de dorit, din punctul meu de vedere. Ma bucur ca ai scris ce ai simtit. Si eu am simtit la fel.

    Reply
  9. cismaru

    de dragul discutiei si articolului n-o sa-ti zic ce i-as spus lui Chinezu, dar nici fata n-a fost, nici de jignit nu l-am jignit, pentru ca nu as avea de ce sa il jignesc pe Cristi. dar continuati in a cauta scandal, mai ales ca am vociferat o parere comuna, dar lipsa de cojon face ca nimeni sa nu intrebe.

    Reply
    1. Joie Negru

      Nu stiu daca vorbesc cu persoana despre care vorbeam mai sus, dar mie asa mi s-a parut ca aud. De aia si intreb daca am auzit bine. Sa vedem daca cei din partea aia a salii confirma sau infirma. Oricum, a fost un moment anume. Nu vreau sa pun accent pe el in niciun caz.

      Reply
  10. Pingback: Cum a fost la Social Media Summit 2016 - Rahela Petrescu

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.